Jdi na obsah Jdi na menu
 

 

Šin

17. 4. 2025

328f585038e2f2fde1ddc263e828346a.jpgDostáváme se k předposlednímu, 21. písmenu v hebrejské abecedě a to k písmenu Šin, což znamená zub, zuby.
Je to ale také plamen ohně se třemi plaménky. Šin představuje B-ží moc a svaté jméno Šaddaj.

Vývoj znaku pro písmeno šin

document4_01.jpg 

 

 

 

 

 

 

Číselná hodnota Šin je 300. Stejnou hodnotu má Duch B-ží - Ruach Elohim – B-ží dech života. Jak už bylo v předchozích úvahách o písmenech zmiňováno, v gematrii se číslice mezi sebou sčítají tak, abychom dostali tu jednu základní. V tomto případě je to tedy 300 = 3+0+0 = 3, ale také 21 lze zapsat jako 2+1=3. A tak se oklikou dostáváme prakticky nejen zase na počátek abecedy, ale vlastně na počátek vůbec.

„Tria est numerus perfectus“ - trojka je číslo dokonalosti.

Na počátku všeho je tedy trojjediný B-h – Stvořitel, Vykupitel, Utěšitel. Člověk byl stvořen podle jeho obrazu a podoby, proto se tato podoba musí objevovat i v člověku. Na základě předchozí úvahy už nám tento pojem není tak nesrozumitelný. Celý svět, spolu se všemi věcmi a tvory v něm, je trojrozměrný. Jenom to, co má šířku, délku a hloubku vnímáme našimi smysly. Trojka nám umožňuje popsat a pochopit svět i věci okolo nás.

Vraťme se teď ale ještě na chvíli přímo k samotnému písmenu „Šin“. Pan Achab Haidler na své internetové stránce www.zidovskehrbitovy.cz má nad písmenem Šin pěkné zamyšlení zakončené krátkým příběhem, který zde ocituji:


„… Po pojedení ze Stromu života dal Hospodin střežit cestu ke Stromu života dvěma cheruby s plamennými meči. Naše prarodiče, Adama a Evu, poslal poznávat „dobré a zlé“, když jim ovoce toho stromu připadalo tak libé. Souhlasíte? Ale ještě před tímhle „průšvihem“ proběhl první Šábes1. A než si Pán B-h zašel poprvé od stvoření světa do mikve2, spokojeně si pochvaloval: A aj, všechno dobré… Co tedy vyrazili Adam s Evou vlastně poznávat? Dobré a zlé? Nebo jen různé druhy „Dobrého“. Moderně řečeno“ dobro A a dobro B, či dobro s indexem 1 kontra dobro s indexem -1… Obě dobra jsou ale svatá. Pouze jim na počátku cesty chybělo to správné oko, aby viděli uprostřed dvou plamenných mečů harmonii Stromu života…

Cesta ke Stromu života:

  1. plamenný meč + svatost A
  2. plamenný meč + svatost B

A ta harmonie! Kdo jiný by mohl být dokonalým dárcem než právě Tate? Proto Šin, které znamená původně zub a má gematrii tři sta, znamená v duchovním smyslu Všemohoucího – Svaté jméno Šaddaj!“

 

istockphoto-1296836113-612x612.jpgČíslo 300 se v Bibli moc často nevyskytuje, ale přece jsou dvě místa, kde je toto číslo výslovně zmíněno. Je to v příběhu o Samsonovi, v 15. kapitole knihy Soudců, ve verších 4-5, kde čteme: „Odešel a pochytal tři sta lišek. Potom vzal pochodně, otočil vždy dvě lišky ocasy k sobě a mezi ně připevnil pochodeň. Pochodně zapálil a lišky pustil do nepožatého obilí Pelištejců“. Druhá zmínka, kde se vyskytuje číslo 300, je také v knize Soudců, v 7. kapitole, ve verších 6-7. Je to příběh o tom, jak se třemi sty muži Gedeon vysvobozuje Izrael z rukou Midjánců.

K číslu 300 se mi nepodařilo zjistit nic jiného, než co jsem uvedla, a tak se vrátím k číslu 3. Už ovšem jen krátce. Trojka měla a má velký význam v různých starých náboženských systémech.

Biblické doklady o Trojici B-ží nejsou skoro žádné, není tam o ní žádný ucelený výklad, ale mně se moc líbí výklad, který mám zapsaný ve svých zápiskách. Pochází od profesora Daňka. „Trojice nám chce říci: Bůh nade mnou (Otec), Bůh v bratru (Syn) a Bůh ve mně (Duch svatý) je tentýž BŮH.

 

On učinil písmeno Šin králem nad ohněm,

připojil k němu korunu,

obměnil jedno s druhým a tím vytvořil

nebe ve Vesmíru, horké v Roce a hlavu v Duši

mužské a ženské.

Nebe je oheň, vzduch je Dech, země je voda.

Hlava člověka je oheň, jeho srdce je Dech a jeho břicho je voda.

Aryeh Kaplan: Sefer Jecira

 

Marta Srbová

 

PÍSMENO ŠIN

Šin má numerickou hodnotu 300. Toto písmeno představuje Boží moc. Dvě jména, obě se začínající tímto písmenem, představují tuto Boží moc.

Prvním je Šadaj, Šin, Dalet, Jod:

document1_01.jpg

 

 

 

 

 

 

 

což značí vše - dostačující, dokončené, bezbřehé. Tedy Všemohoucí. Druhým jménem Božím je Šalom, kteréžto slovo bývá často slyšet v leckteré židovské komunitě, jako běžný pozdrav či přání. Značí pokoj, mír, také dokončení, naplnění. Píše se s písmeny Šin, Lamed, Vav, Mem-finální, takto:

document3_01.jpg

 

 

 

 

 

_______________________________________

1slavnost, která probíhá v synagoze a potom v domácím prostředí každý páteční večer, po západu slunce

2 mikve – rituální očistná lázeň v pátek před bohoslužbou