Výklad sidry Jitro (Ex.18,1 – 20,23)
"Vajomer Jitro baruch Hašem" -
"A řekl Jitro, požehnaný Hospodin".
Naše týdenní paraša patří k těm nejzajímavějším v celém Chumaši.
Jsou zde dva klíčové příběhy, které se, patrně ne náhodou, vyskytují ve stejné paraše.
První vypráví o setkání Jitra s Mošem, druhý pak, o setkání Hospodina s jeho lidem na hoře Sinaj.
Obě tato setkání byla klíčová pro celý židovský národ.
Podívejme se nejprve na setkání s Jitrem.
Jitro přichází a přivádí Mošemu jeho ženu a děti, kteří se od něho odloučili ve chvíli, kdy šel Moše do Egypta vykonat své poslání.
Teď, kdy je jeho úkol v Egyptě splněn, jeho tchán mu přivádí zpět manželku.
Je pravda, že v určitých krizových situacích, je třeba být oddělen od normálního rodinného života a nebýt "vyrušován", není to však správná forma života na delší dobu.
Naopak v židovství se tvrdí, že je třeba partnerského soužití muže a ženy, aby se mohli stát společně "úplnými".
Soužití člověku pomáhá žít plným životem, a ne, jak si dnes mnozí myslí, že ho omezuje a překáží v jeho soukromém životě.
Po velkém duchovním a fyzickém vypětí, kterým prošel Moše v Egyptě, přišel nyní čas, aby se vrátil do normálního způsobu života - se ženou a dětmi, a proto je nyní Jitro přivádí.
Dalším důvodem jeho příchodu bylo -
"Vajišma Jitro…kol ašer asa Elokim" -
"Slyšel Jitro..vše, co udělal B-h".
Zpráva zázračného vyvedení z Egypta se bleskově rozšířila po celém světě a moudří v jednotlivých národech začali chápat, že přichází nová epocha B-ží vlády ve světě.
Jitro, jako jeden z nejvnímavějších lidí na světě (říká se o něm, že v průběhu svého života zkusil všechny druhy náboženství), okamžitě chápe tuto výzvu a poselství, a přichází, aby se přimknul k této zvěsti o B-ží vládě ve světě.
Stává se prvním řádným konvertitou v židovství, a posléze odchází zpět do své země, aby získal a přibližoval i další lidi k B-hu.
V našem zmiňovaném verši vidíme, jak velké duchovní úrovně dosáhl ve chvíli, kdy pochopil a přijal zvěst o B-žím zjevení.
Říká se, že andělé každý den zpívají píseň Hospodinu.
Je to stejná píseň, kterou se modlíme každou ranní modlitbu -
"Svatý, svatý, svatý Hospodin zástupů, jehož důstojnosti je plná země".
Ve verši vidíme, že andělé mají právo vyslovit B-ží jméno po třech předcházejících slovech.
Židé, kteří žehnají, vyslovují B-ží jméno po dvou slovech -
"Baruch ata Hašem…".
Z toho se učíme, že ten, kdo dodržuje Toru se nachází na vyšší duchovní úrovni než anděl.
V případě Jitra jsme svědky toho, že vyslovil B-ží jméno po jediném slově -
"Baruch Hašem…".
Jelikož byla jeho konverze založená na hlubokém poznání B-ží existence, dostal se tím do těsné blízkosti Hospodina.
Následující den setkání Mošeho s Jitrem došlo k další zajímavé věci.
Moše usedl k soudu a každý, kdo měl nějaký právní spor, postupně předstupoval před Mošeho a on řešil tyto spory. A tak to trvalo celý dlouhý den.
Jitro pozoroval situaci, a posléze řekl Mošemu, že tento způsob souzení není dobrý.
Jak on - Moše, tak i lid se nesmírně unavují a nestačí vyřídit všechny případy.
Poradil mu, že musí vybrat mezi lidem věrohodné muže, z kterých vybuduje soudní systém, kde jednodušší případy budou řešit oni, a jen těžké případy budou přicházet před Mošeho.
Tímto způsobem bude možné se postarat o všechny soudní pře.
Z této krátké rady se učíme hned několik věcí. Předně jsme svědky toho , že Moše, přestože je vládcem a je tím nejosvícenějším, si nechává radit od jiného.
Kdyby k této situaci došlo v naší společnosti, "vládce" by nebyl ochoten poslouchat, byť i nejlépe míněnou radu, má přece "patent na rozum", tak kdo ho může poučovat.
Ale Moše o kterém se říká, že byl tím nejpokornějším mezi lidmi, se nechová tímto způsobem.
Nechá si poradit a přizná svou chybu.
Přesně jak je psáno -
"Mikol adam hiskalti" -
"Poučil jsem se od každého člověka".
Nebo jak si píše ve Výrocích Otců -
"Mi ze chacham? Lomed mi kol adam" -
"Kdo je moudrý?
Ten, co se učí od každého".
Není ostuda se nechat poučit druhým a naopak to ukazuje na velikost člověka, že se dívá na sebe objektivně, a nedá se ovlivňovat svou pýchou a podobnými vlastnostmi.
Poučný je popis soudců, který dává Jitro Mošemu. Říká mu -
"Vyber si lidi bohabojné, pravdivé (hledající pravdu), nenávidící úplatek." -
tak by měl vypadat soudce, kterému se dostalo pravomoci soudit jiného.
Musí být takových lidských kvalit, aby šel příkladem jiným a nedělal to kvůli pocitu vlastní důležitosti.
I z tohoto líčení by se mohla dnešní společnost poučit, protože jen tímto způsobem lze dosáhnou (anebo se alespoň přiblížit) pravdy, o kterou by mělo každému opravdovému soudci jít.
Je zde další důležitá informace, z které je možno se poučit.
Když Jitro stanovuje "dělící čáru" mezi případy, které bude soudit Moše a případy, které budou pro jiné soudce, říká to těmito slovy -
"Každou velkou věc přivedou Tobě a každou malou budou soudit oni".
Přestože Moše přijal dobré rady svého tchána, nepřijal je "an bloc", a zůstal zdravě kritický.
Toto dělení se mu nezdálo správné a postihující podstatu věcí.
Proto, poté, co stanovil soudní systém, je psáno -
"Těžkou věc přivedli Mošemu a každou malou soudili oni".
Je zde drobný rozdíl, který však staví dělení do zcela jiného světla.
Spory se nedělí na velké a malé, nýbrž na těžké (složité) a malé (jednoduché).
Mírou není "velikost" - částka o jakou se soudí, nebo jestli jde o někoho důležitého, mírou je pouze obtížnost problému, kde je třeba velké moudrosti proniknout do spletitosti problému a to z něj dělá těžký případ.
A může to být spor, kde se lidé soudí o pár korun a jde o lidi naprosto neznámé.
Kde je těžké pochopení problematiky - to je případ pro Mošeho.
Nejde o atraktivnost, nebo popularitu, jde o pravdu, a to je jediné měřítko důležitosti.
"Im..tišmeu…ušmartem et beriti vihjitem li segula mikol ha-amim" -
"Jestli..uslyšíte…a budete střežit moji smlouvu, budete mi drahým pokladem mezi národy".
Předtím, než dochází k darování Tory židovskému národu, B-h promlouvá a podmiňuje tuto smlouvu dodržováním Tory.
Jde o vyšší stupeň spojení mezi Ním a Israelem.
Již dříve existovala smlouva s B-hem s povinností obřízky a dodržováním šabatu.
Nyní dochází ke smlouvě, která učiní z Israele výjimečný národ a to díky tomu, že přijmou výjimečné Učení - Toru.
Tato výjimečnost je podmíněna střežením Tory.
V případě plnění povinností psaných v Toře se stane z Israele "kněžský národ", který slouží jako spojovací článek mezi B-hem a světem.
Tato výjimečnost není automatická a člověk si ji musí zasloužit.
B-h říká Mošemu - přijdu k Vám viditelně (v oblaku a hlasech), aby celý národ viděl a slyšel, a mohl tak svědčit pro budoucnost.
K tomu je třeba, aby se celý národ duchovně a rituálně připravil na toto setkání.
Musí si vyprat veškeré oblečení (zbavení se rituální nečistoty) a musí se, po dobu tří dnů, oddělit od žen a tím se posvětit pro setkání s B-hem.
Vyděluje se také místo setkání - hora Sinaj.
Po celou dobu, co bude B-ží přítomnost na hoře, je zakázáno se k ní komukoli přiblížit.
Toto oddělení je třeba pro to, aby bylo jasné, že dárcem Tory je B-h a ne lidé (Moše).
Na druhou stranu Midraše vypráví, že hora Sinaj byla tou nejnižší horou v celém okolí.
Proč si Hospodin vybral právě takovou horu?
Chtěl nás tím učit, že nejdůležitější vlastností ve světě je pokora.
Velké věci - darování Tory, se dělají skromným způsobem.
V dnešní době, bohužel, se dá říci pravidlo, že čím víc je něco bombasticky prezentováno, tím menší má hodnotu, a naopak.
Dalším symbolickým důvodem nízkosti hory je, aby se k poselství Tory mohl dostat každý, je určeno pro všechny stejně.
Tora není jen pro elity, je pro všechny lidi podle jejich možností a schopností.
Když židovský národ přijímal Toru, řekli - "naase ve nišma" - "uděláme a uslyšíme".
Zdánlivě by to mělo být řečeno naopak - "uslyšíme" - a když to bude pro nás dobré, teprve pak se zavážeme - "uděláme".
V Talmudu jsou příběhy, v kterých se vypráví, že učenci a filosofové jiných národů se vysmívali Israeli, kvůli tomuto "slepému" přijetí Tory.
Odpovědí Našich Moudrých na to bylo, že my si nemusíme ověřovat detaily smlouvy s
B-hem.
Ukázal nám v průběhu historie národa, že nás chrání a střeží jako pečlivý otec.
Je větší záruka, že smlouva s Ním bude ta nejlepší?
Někdo, kdo si nemůže být jistý svým protějškem, musí sepisovat smlouvu pod právnickým dohledem, aby v ní nebyly kličky a triky.
Židovský národ, pro které je B-h milující otec se nemusí bát, jaké požadavky na ně budou vloženy a co bude ve smlouvě.
Otec chce vždy jen dobro svých dětí, a i když je musí občas trestat a dávat jim těžké a nepříjemné úkoly, je to jen k jejich dobru.
Nyní se společně podíváme na Desky smlouvy -
"Šnej luchot Ha-brit", známé jako tzv. "Desatero", se stručným vysvětlením jednotlivých bodů.
1. Já jsem Tvůj B-h, který tě vyvedl z otroctví Egypta. - Člověk v životě musí někomu sloužit a B-h chce po Israeli - služte Mně a ne Egyptu.
Je lepší sloužit Pánu, a ne být sluhou sluhy.
2. Nebudeš mít jiné bohy. - Jsou objektivně jiná božstva a je jen věcí volby, co si člověk zvolí?
B-h říká - božstva jsou lidským výmyslem a proto si žádné nevytvářejte -
"neuděláš si sochu nebo obraz čehokoliv stvořeného".
3. Nebudeš se klanět a sloužit jim. - Božstva, která vytvořil někdo jiný, a tak by sis mohl říci - je zákaz vytvářet modloslužbu, ale když už existuje, je možné ji respektovat.
A proto B-h zdůrazňuje - Jsem "žárlivý" - nelze uznávat jiná božstva.
Na druhou stranu zdůrazňuje svou milosrdnost (je 500x větší než Jeho žárlivost - žárlivost do čtvrtého pokolení, milosrdenství do 2000 - viz. verš)
4. Nepoužiješ B-ží jméno nadarmo. -
Je tím myšlena nesmyslná přísaha.
Například se přísahá na kámen, že je to zlato (všichni přitom dokážou rozlišit).
Pro takovou přísahu nelze brát B-ha za svědka, Jeho jméno je svaté a nesmí se používat na nesmysly.
5. Pamatuj si šabat a posvěť ho. -
Pamatování je jednak připomenutí si Stvoření světa v šesti dnech a sedmý den odpočinku, z čehož pak vyplývají příkazy o zákazu práce.
Posvěcení je tím, že i v průběhu týdne, to co člověk kupuje nebo připravuje, je určeno pro oslavu šabatu.
Těchto prvních 5 příkazů se týká věcí, které jsou mezi člověkem a B-hem.
Souběžně s nimi jsou v druhé pětici příkazy týkající se vztahů mezi lidmi.
6. Cti svého otce a matku. -
Proč je nejprve uveden otec? Děti přirozeně tíhnou více k matce, a tudíž je pro ně snadnější ji ctít.
Proto je třeba zdůraznit ctění otce.
Odměnou za dodržování této micvy si člověk zasluhuje dlouhý, požehnaný život.
7. Nezavraždíš. - Myšleno je úmyslné, chtěné zabití druhého.
8. Nesesmilníš. - Zákaz se vztahuje na styk s vdanou ženou.
9. Nepokradeš. - V případě, že ukradne jiného člověka, aby ho prodal do otroctví. Jelikož v Desateru jsou jen případy týkající se lidí, za které je trest smrti.
Jestliže ukradl druhému majetek, jsou za to jiné druhy trestů.
10. Nepoškodíš svého bližního. - Jsou uvedeny různé druhy - pomluva, závist - dům, žena, jeho majetek.
Verše, které popisují toto výjimečné setkání s B-hem, nám říkají, že všichni přítomní byli vyléčeni ze všech nemocí, aby byli důstojným partnerem této události.
Je psáno - "a viděl lid hlasy" (nebyli mezi nimi slepí), "a stáli opodál" (nebyli chromí), "a řekli" (nebyli němí), "a uslyšíme" (nebyli hluší). Popis a svědectví tohoto jedinečného setkání, se přenáší v židovské tradici, z pokolení na pokolení, již 3314 let, a je jedním ze základů naší víry.
Šabat šalom
Moše Ch. Koller