Jdi na obsah Jdi na menu
 

 

Výklad sidry Matot - Maasej (Num. 30,2 – 36,13)

2. 8. 2024

V Toře stojí: "Hospodin přikázal tuto věc: Když učiní slib Hospodinu muž nebo složí přísahu, že na sebe vezme nějaký závazek, nezruší své slovo. Splní vše, co vlastními ústy pronesl." Tora nás učí, že čestné slovo je slovo posvěcené a jestli někdo učiní slib nebo přísahu, a tu nakonec poruší, má to nedozírné následky. Když někdo poruší danou přísahu spustí sám na sebe mechanizmus prokletí (jinak řečeno sebezničení). Řeč má být vždy jasná a srozumitelná. Nikdy nemáme mluvit dvojsmyslně či neuctivě. Existuje mnoho micvot, kde se vyžadují jasná formulace. Například micvot Šma - denní Tefila (zvaná též I modlitba Amida - od slovesa amad = stát jejímž jádrem je dvakrát denně se modliti Šma Jisrael Hašem Elokejnu Hašem Echad - Slyš Izraeli, Hospodin je naším B-hem, H-spodin je Jediný), nebo birkat hamazon (požehnání po jídle) a spousta jiných. Všude zde je třeba jasně formulovanými slovy vyjádřit obsah modliteb, aby modlitba sama o sobě mohla splnit svůj účel. Pokud se někdo modlí například Šma Jisrael a nepoužije příslušná slova, nesplnil povinnost modlitby. Jakýkoliv slib nebo přísaha bez jasné formulace nemá pražádnou hodnotu a proto je nezávazná. Co se týče lašon ha ra (zlého jazyku ) a rechilut (pomlouvačství) většina lidí si je vědoma toho, že se jedná o naprosto destruktivní činnost. O následcích pomluv a zlého jazyka by se daly napsat celé romány. V gemaře k talmudickému traktátu Arachin stojí, že následky lašon ha ra předčí důsledky jakéhokoliv jiného hříchu. Gemara k traktatu Ševuot praví, že jedním z možných následků porušení daných slibů je bezdětnost (nebo ztráta potomstva), ale i smrt životního partnera. Z toho všeho je patrno, že následky naší řeči mohou mít někdy přímo tragické následky, obzvláště tam, kde se zaštiťujeme samým B-hem.V čem spočívá síla slova a proč důsledky pronesené řeči mohou být tak silné? Princip spočívá v tom, že pomoci slova se přenáší myšlenkové pochody I veškeré naše počiny (ale i obsah naší duše, naše nálady apod).

Tora praví, že B-h pravil ke své nebeské družině:

"Učiňme člověka k našemu obrazu."

Tora dále pokračuje a praví, že B-h vytvořil člověka z prachu země a vdechl do jeho nozder dech života. Targum Onkelos (aramejský překlad) tomu rozumí tak, že Svatý, budiž požehnán, vdechl do člověka "mluvícího" ducha. O tom jsme si již řekli ve výkladu sidry Balak (Numeri 22,2 - 25,9; sobota 30.června). Z výše uvedeného textu je patrno, že řeč u člověka je důsledkem vdechnutí duše - Božské složky. Proto je mluva výrazem našeho duchovna. Tudíž je člověk (spíše by měl být) bytostí duchovní než materiální. (Je to však způsobeno vazbou člověka na hmotný svět. Kdyby žil ve světě ryze duchovním, neměl by možnost inklinovat k hmotě - ke shromažďování majetku).

Co se týče slibů: V Toře se mluví o znesvěcení (chillul) daného slova. Z toho jasně plyne, že se jedná o řeč posvátnou. Proto porušení přísahy (čestného slova) je považováno za znesvěcení. Nyní můžeme porozumět, proč jsou důsledky lašon ha ra, nebo nedodržení čestného slova jsou tak hrozivé. Jestli podstata řeči je výsledek našeho duchovna je jasné, že veškeré důsledky naší řeči se promítají do oblasti duchovna. Proto, aby se plnila náš povinnost modlitby Šma Jisrael je nutno, aby bylo použito správných slov. V rámci vlivu našeho duchovna a duchovního světa, je volba správných slov tak nutná. V Toře se praví, že skrze B-ží slovo bylo vše vytvořeno, neboť B-h promluvil - a stalo se. V Mišně - Pirkej avot (výroky otců) je řečeno, že veškerá existence přišla skrz deset "pravýroků" B-žích.

Právě tak, jako veškeré stvoření bylo učinění skrze sílu B-ží řeči, tak může být učinná naše řeč v duchovní sféře. Rabín Chajim Volozin, zikaron cadik livracha (nechť je památka spravedlivého požehnána) v Nefeš ha chajim (živé duši) vysvětluje, že slovo chilul pochází ze slova chalal znamenající neplatné, nicota nebo nesvaté . Tím vysvětluje, že chilul Hašem je když se chováme jako kdyby Pána B-ha ani nebylo. Kdykoliv někdo veřejně poruší slovo dané před H-spodinem, bude to považováno za Chilul Hašem protože, dotyčná osoba se chová jako by H-spodin neexistoval. Z toho plyne, že Tora užívá výrazu chilul pro nesplnění slibu jakožto znesvěcení. Proto zase naopak se vyžaduje u modliteb správně zvolených slov. Pak dotyčný člověk dokáže i v praktickém životě volit správná slova, aby se aktivně podílel na ústředním poslání člověka zde na této zemi a tím je tikun olam - tj. Nápravě světa. A ta bez správně zvolených slov prostě není možná.