Jdi na obsah Jdi na menu
 

 

Výklad sidry Vaera (Ex. 6,2-9,35)

24. 1. 2025

Proč neřekl Mojžíš faraónovi pravdu? Podívejme se na jejich rozhovor po čtvrté ráně: Tu faraón volal po Mošem a Aharonovi a řekl: „Jděte a obětujte svému Bohu v (mé) zemi!" Moše odpověděl, že Židé nemohou obětovat Hospodinu v Egyptě (Micrajim): „Kdybychom před očima Micrijcii obětovali, co je pro Micrajim odporné, copak nás neukamenují? Půjde měli však tři dny do pouště, můžeme tam obětovat našemu Bohu, Hospodinu, co nám řekne" (2M 8,21-23). Nejen zde, ale i dále se zdá, že Mojžíš žádá od faraóna, aby on a jeho lidé mohli odejít na tři dny a provést obětiny v poušti. Mojžíš a Aharon argumentují tím, že jim to poručil Bůh a že se bojí, aby je, kdyby jeho příkaz nevykonali, nepotrestal (2M 5,1-3). Pocit, že Izraelité se po třech dnech vrátí, přetrvává u faraóna až do konce. Mojžíš nikde explicitně nesděluje, že Židé chtějí odejít navždy a žít svobodně. Proč vytvářel falešnou představu? Vysvětlení komentátorů se různí: Rabín Š. D. Luzzatto uvádí, že Mojžíš nemohl říct pravdu tyranovi. Jaakov Mecklenburg si myslí, že technicky vzato Mojžíš nelhal, skutečně chtěl jít obětovat do pouště. Abrabanel tvrdí, že Mojžíš nežádal mnoho (jen tři dny pro oběti), aby poukázal na to, jak je faraón krutý. Rav Elchanan Samet říká, že Židé byli s faraónem ve válce a v té je dovoleno vše. Nicméně Mojžíšova lest zapadá do širšího vzorce, jejž v Tóře sledujeme. Ani Jákob nesdělil Lavanovi, že odchází i s jeho dcerami, zpříma nemluví Jákob ani s Ezauem, ani se Šechemem a jeho otcem a již dříve zalhali Avraham a Jicchak, když předstírali, že jsou bratři Sáry a Rebeky, nikoli jejich manželé. Všech šest epizod naznačuje toto: Mimo Zaslíbenou zemi jsou Židé, pokud by řekli pravdu, v nebezpečí. Neustále jim hrozí smrt nebo zotročení. Jsou bezmocní v době mocností, malý národ v době, v němž panují říše. Musejí si vypomáhat důmyslem. To samozřejmě není správné. Ale tak to bylo, než získali vlastní zemi, svůj jediný svobodný prostor. Tak musejí jednat lidé v situacích, kdy je nutí okolnosti a kdy jim jde o život. Tóra neobhajuje podvod či lest. Naopak zavrhuje systém, v němž hovořit pravdu znamená riskovat život, jak se v mnoha tyranských či totalitářských systémech stále děje.

Z komentářů rabína Jonathana Sackse vybrala a přeložila A. Marxová

Roš Chodeš 2024-01